Argumentacions sobre el canvi conceptual
Des del principi de l’assignatura amb
l’avaluació inicial fins a la realització d’aquesta activitiat s’ha generat un
canvi conceptual vers CTSE. Per argumentar aquesta premissa respondré les
qüestions plantejades en l’enunciat de l’Activitat 3.
En primer lloc, crec que si que és possible
sintetitzar i representar el coneixement conceptual d’un article i del mòdul 1
en el mapa conceptual, ja que permet sintetitzar i agrupar els
coneixements. Els mapes conceptuals són eines
que ajuden a organitzar el coneixement i a poder representar-lo d’una manera
gràfica i visual.
El mapa final servirà per obtenir una
idea molt visual
de les relacions que s’estableixen entre els diferents conceptes. La
realització del mapa ha estat una manera de construir un model mental
El programa Cmap Tools és una bona
eina per generar mapes conceptuals. Abans de treballar amb el programa cal descarregar-se’l i
conèixer el seu funcionament. Cmaps és
gratuït i fàcil d’utilitzar.
Tot aquest procés ens ha permès
comunicar el coneixement del material de l’assignatura amb l’article i amb
l’experiència personal.
Pel que fa a la representació del mapa
és prioritari que sigui llegible i que es vegin i s’entenguin les relacions que
s’hi estableixen entre els conceptes. El que serà accessori seran aquells
conceptes més secundaris que aporten informació però que no és vital per
entendre els conceptes més centrals.
El mapa es pot fer llegible i útil perquè hi ha opció de que cada
concepte sigui de color diferent, ombrejat, negreta, cursiva, canvi de mida de
la lletra,etc. Jo per exemple he fet servit diferents colors per diferenciar
els conceptes més centrals i després he agrupat en el mateix color (lila) per
parlar de tecnologia educativa i color taronja per parlar de les TIC’s. El Cmap tools té diferents eines i opcions per
fer un mapa visual i fàcil d’entendre.
Per últim, la comparació dels dos
mapes, l’inicial i el final, pot ser útil per avaluar l’aprenentatge i el canvi
conceptual, per què en els dos mapes queden reflectits els meus
coneixements sobre ciència, tecnologia, societat i educació però en dos moments diferents del meu procés
d’aprenentatge. S’observa d’una manera
clara que s’ha produït una ampliació de coneixements a través de noves
proposicions i nodes que van creant una xarxa més amplia a l’hora que complexa.
Conclusions
Aquesta activitat m’ha ajudat a
construir i integrar nous coneixements a l’hora que n’ha modificat alguns dels
que ja tenia. La
realització de les lectures proposades i el debat m’han ajudat a entendre d’una
manera força entenedora la interacció que hi ha entre ciència, tecnologia,
educació i societat i com s’influeixen i s’interrelacionen.
Pel que fa a les qüestions de
l’avaluació inicial en comentaré dues:
L’enunciat de la DT2 és La tecnologia es basa en la ciència
per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds i ho
vaig puntuar amb un 6 i ara veient-ho amb més coneixement no veig que sigui
neutral en relació a prejudicis, valors i actituds perquè la tecnologia no és
basa només en la ciència. Hi ha molts altres condicionants que dictaran com és
aquesta relació.
L’enunciat de la TC2 és les TIC són
necessàries per transmetre continguts a l’alumne. La vaig puntuar amb un 7 i
ara li posaria un 9-10 ja que és una eina i una manera de treballar que s’ha de
fer sevir constantment a l’aula. Fent un
bon ús de les TIC i coneixement totes
les seves dimensions permet transmetre qualsevol tipus de contingut i ajudar a
l’alumne a construir un aprenentatge significatiu fent-lo partícip del seu
propi procés d’aprenentatge.
L’ús de mapes conceptuals per sintetitzar
conceptes i nous coneixements ho estic posant en pràctica a les sessions de
suport educatiu que realitzo a nens i nenes de la ESO i ho valoro molt
positivament ja que hi ha una aprenentatge significatiu, treballen amb un nou
programa i poc a poc van interioritzant tots els conceptes que treballem.
Per acabar, m’agradaria concloure que el propi
canvi conceptual s’ha generat partint del constructivisme ja que poc a poc he anat construint el meu propi
coneixement. Crec que l’activitat ha estat molt útil per crear-nos nous models,
aprendre a sintetitzar i a integrar nous conceptes i a desenvolupar i reafirmar
els que ja coneixíem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada