diumenge, 11 de gener del 2015

Activitat 3: informe de síntesi

Argumentacions sobre el canvi conceptual

Des del principi de l’assignatura amb l’avaluació inicial fins a la realització d’aquesta activitiat s’ha generat un canvi conceptual vers CTSE.  Per argumentar aquesta premissa respondré les qüestions plantejades en l’enunciat de l’Activitat 3.
En primer lloc, crec que si que és possible sintetitzar i representar el coneixement conceptual d’un article i del mòdul 1 en el mapa conceptual, ja que permet sintetitzar i agrupar els coneixements. Els mapes conceptuals són eines que ajuden a organitzar el coneixement i a poder representar-lo d’una manera gràfica i visual.

El mapa final servirà per obtenir una idea molt visual de les relacions que s’estableixen entre els diferents conceptes. La realització del mapa ha estat una manera de construir un model mental
El programa Cmap Tools és una bona eina per generar mapes conceptuals. Abans de treballar amb el programa cal descarregar-se’l i conèixer el seu funcionament. Cmaps és gratuït i fàcil d’utilitzar.
Tot aquest procés ens ha permès comunicar el coneixement del material de l’assignatura amb l’article i amb l’experiència personal.

Pel que fa a la representació del mapa és prioritari que sigui llegible i que es vegin i s’entenguin les relacions que s’hi estableixen entre els conceptes. El que serà accessori seran aquells conceptes més secundaris que aporten informació però que no és vital per entendre els conceptes més centrals.

El mapa es pot fer llegible i útil perquè hi ha opció de que cada concepte sigui de color diferent, ombrejat, negreta, cursiva, canvi de mida de la lletra,etc. Jo per exemple he fet servit diferents colors per diferenciar els conceptes més centrals i després he agrupat en el mateix color (lila) per parlar de tecnologia educativa i color taronja per  parlar de les TIC’s. El Cmap tools té diferents eines i opcions  per  fer un mapa visual i fàcil d’entendre.

Per últim, la comparació dels dos mapes, l’inicial i el final, pot ser útil per avaluar l’aprenentatge i el canvi conceptual, per què en els dos mapes queden reflectits els meus coneixements sobre ciència, tecnologia, societat i educació  però en dos moments diferents del meu procés d’aprenentatge. S’observa d’una manera clara que s’ha produït una ampliació de coneixements a través de noves proposicions i nodes que van creant una xarxa més amplia a l’hora que complexa.

Conclusions


Aquesta activitat m’ha ajudat a construir i integrar nous coneixements a l’hora que n’ha modificat alguns dels que ja tenia. La realització de les lectures proposades i el debat m’han ajudat a entendre d’una manera força entenedora la interacció que hi ha entre ciència, tecnologia, educació i societat i com s’influeixen i s’interrelacionen.

Pel que fa a les qüestions de l’avaluació inicial en comentaré dues:

L’enunciat de la  DT2 és La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds i ho vaig puntuar amb un 6 i ara veient-ho amb més coneixement no veig que sigui neutral en relació a prejudicis, valors i actituds perquè la tecnologia no és basa només en la ciència. Hi ha molts altres condicionants que dictaran com és aquesta relació.

L’enunciat de la TC2 és les TIC són necessàries per transmetre continguts a l’alumne. La vaig puntuar amb un 7 i ara li posaria un 9-10 ja que és una eina i una manera de treballar que s’ha de fer sevir constantment a l’aula. Fent un bon ús  de les TIC i coneixement totes les seves dimensions permet transmetre qualsevol tipus de contingut i ajudar a l’alumne a construir un aprenentatge significatiu fent-lo partícip del seu propi procés d’aprenentatge.

L’ús de mapes conceptuals per sintetitzar conceptes i nous coneixements ho estic posant en pràctica a les sessions de suport educatiu que realitzo a nens i nenes de la ESO i ho valoro molt positivament ja que hi ha una aprenentatge significatiu, treballen amb un nou programa i poc a poc van interioritzant tots els conceptes que treballem.

Per acabar, m’agradaria concloure que el propi canvi conceptual s’ha generat partint del constructivisme ja que  poc a poc he anat construint el meu propi coneixement. Crec que l’activitat ha estat molt útil per crear-nos nous models, aprendre a sintetitzar i a integrar nous conceptes i a desenvolupar i reafirmar els que ja coneixíem.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada