diumenge, 11 de gener del 2015

Cas Projecte: QuèQuiQuanComOn

Cas: QuèQuiComQuanOn
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
En aquest cas hi ha dos objectius bàsics en joc; d'una banda les estudiants pretenen aprendre a dissenyar, desenvolupar, implementar i avaluar un projecte d'aprenentatge significatiu mediat per les TIC des d'una perspectiva constructiva i col·laborativa i d'altra banda es pretén que l'alumne a qui va dirigit el projecte tingui una experiència positiva d'aprenentatge i millori les seves competències lingüístiques, emfatitzant l'expressió escrita.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Coneixements/ experiència  prèvia
Estudiant 1: llicenciada en psicologia, experiència en projectes de reeducació
Estudiant 2: Diplomada en magisteri, experiència docent en educació primària
Alumne: alumne de 6è de primària






Dificultats en la comprensió i expressió escrita
Situació familiar inestable
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Estudiant 1: nivell usuari
Estudiant 2: nivell usuari
Alumne: nadiu digital, 11 anys

Tipus de centre
Centre de suport educatiu i reeducacions

Localització del centre
Barcelona,Eixample Esquerra, Barri de Sant Antoni

Connexió
Internet

Localització dels recursos tecnològics
Aula d’informàtica, casa

Situació sòcio  econòmica de les estudiants i de l'alumne
Estudiants: nivell socioeconòmic mitjà
Alumne: nivell socioeconòmic                  mitja-baix

Dificultats econòmiques arrel d'una separació dels pares.
Context de la història o cas
Nivell de les estudiant i de      l'alumne
Estudiant 1: Estudiant de psicopedagogia 4t semestre
Estudiant 2: Estudiant de psicopedagogia 4t semestre
Alumne: alumne de 6è de primària




Escolaritzat al centre: Salesianes Sepúlveda, barri de Sant Antoni
Àrea /
Assignatura
Estudiants: Noves Tecnologies de la informació i comunicació aplicades a l'educació
Alumne: Àrea de llengua

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Estudiants: crear constructiva i col·laborativament una experiència d'aprenentatge significatiu a partir d'un problema
Alumne:Creació d'un blog de notícies on l'alumne utilitzi l'expressió escrita com a eina de comunicació real

Nivell d’aprenentatge esperat
Estudiants: aprendre a dissenyar, desenvolupar, implementar i avaluar una experiència d'aprenentatge significatiu a partir d'un problema
Alumne: millorar les competències de l'àmbit lingüístic, mostrar interès i motivació per seguir aprenent

Tipus d’activitat
Ús i aplicació de les TIC en l'àmbit educatiu


Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Estudiants: ordinador portàtil i mòbil.
Alumne: Ordinador del centre, gravadora de sons, pàgines web, Word, Blog
Programes/Plataformes: Word, oppen office, excel, google docs, wikispaces, espai virtual de l'assignatura, cmaptools, Blog, slideshare
Raó per la qual la fa servir

Actuen com a eines de la ment; eines mediadores de    l'aprenentatge

Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Estudiants: anàlitzar i reflexionar sobre situacions d'E/A significatives i constructives amb base TIC. Anàlisi del propi aprenentatge
Alumne: Reflexionar sobre l'ús de llengua i sobre la pròpia manera d'expressar-se. Anàlisi del propi aprenentatge

Dificultats trobades
-Temporització: la principal dificultat ha estat el temps destinat a la implementació de la unitat. La temporització establerta a la fitxa de disseny ha hagut de modificar-se constnatment arrel de diversos problemes externs al projecte:
-La situació familiar de l'alumne ha requerit destinar alguna de treball estipulada al projecte a treballar altres aspectes urgents relacionats amb el seu estat emocional.
-Una de les activitats proposades es portava terme durant un partit de futbol a l’escola de l'alumne; a causa del mal temps es va haver d'aplaçar.


Ajuda / col·laboració emprada
Estudiants: col·laboració del consultor així com de la resta d'alumnes de l'assignatura a partir de les preguntes/respostes, comparticions i comentaris a l'espai virtual de l'assignatura.
Col·laboració dels pares, ajudant a l'alumne amb les gravacions del partit i en la visita a webs de notícies

Rol de les estudiants
Inicialment: dissenyar, desenvolupar implementar i avaluar el projecte:
Fase d'implementació:guiar l'aprenentatge de l'alumne, orientar, ajudar a buscar solucions, motivar,  proposar les activitats estructurades i fomentar la reflexió sobre el propi aprenentatge
Sempre: comunicar, col·laborar i participar activament en la construcció d'E-A.

Rol de l'alumne
Protagonista del seu propi procés d'aprenentatge; explorador de solucions al problema, investigador, descobridor de conceptes i relacions, periodista, comunicador...

Resultats
Observacions
Estudiants: la implicació i treball col·laboratiu de les estudiants ha estat la base de tot el procés des del inici
Alumne: l'alumne ha participat activament en tot moment i ha mostrat interès per a dur a terme totes les activitats plantejades. Fins i tot es planteja seguir utilitzant el Blog creat.

Avaluació de l’aprenentatge
Estudiants: -Qüestionari d'autoavalució
-Avaluació externa d'un altre estudiant
-Avaluació del consultor
-Blog: portafolis d'aprenentatge
-Wikispaces: documentació del procés
Alumne:
-Avaluació inicial: coneixements previs   

-Avaluació continuada:     
            
-Avaluació final:







En forma de pluja d'idees
Reflexió sobre el propi aprenentatge
Rúbriques d'avaluació de cada sessió
Redacció de la notícia i creació del Blog
Lliçó apresa pel professor
La construcció d'aprenentatge significatiu és procés que requereix la implicació activa i constant de tots els agents que hi estan implicats. La col·laboració i la comunicació estan a la base d'aquest procés.

Història complerta


Entrevistadora: gràcies per dedicar-me aquesta estona a respondre les meves preguntes.
Alumnes: de res!

Entrevistadora: Mirant la fitxa de disseny veig que heu fet el projecte en parelles, ha estat una bona experiència?
Alumne 1: si, l’experiència ha estat molt enriquidora. Hem tingut molta feina i sempre hem hagut de tenir molta comunicació però això ha fet que, en primer lloc, utilitzessim les TIC per treballar a diari i poder portar al dia tot el que anavem fent i, a part, també calia una organització molt pautada per què tot el projecte sortis bé.
Alunme 2: totalment d'acord!

Entrevistadora: Quines són les principals dificultats que heu trobat?
Alumne 2: Les dificultats que hem tingut per a dur a terme el projecte ha estat el fet d’haver de modificar els dies de les sessions perquè el nen duia massa feina de l’escola o bé venia amb un estat d’ànim baix per problemes a casa

Entrevistador: Creieu que heu assolit l'objectiu de l'assignatura?
Alumne 1 : Si crec que les dues hem assolit l’objectiu. Hem aprés a dissenyar situacions d’aprenentatge mediades per eines tecnològiques que potencien l’aprenentatge significatiu i el canvi conceptual i a més, hem aprés  com aplicar les TIC en les situacions d’E-A.

Entrevistadora: En relació a l'aprenentatge de l'alumne; creieu que el projecte ha sigut profitós per al seu aprenentatge?
Alumne 2: El projecte si que ha estat profitós per al seu aprenentatge ja que poc a poc va millorant en la redacció i expressió escrita. La creació del blog va ser un gran encert i intentarem que segueixi publicant notícies que escrigui.

Entrevistadora: Quines TIC aplicades a l'educació heu utilitzat? Les utilitzaríeu en la vostra pràctica diària?
Alumne 1: hem utilitzat el word, el blog, el moviemaker per preparar les notícies i compartir-les. A totes les sessions hem tingut connexió a internet.
Alumne 2: Si que les utilitzaria en la meva pràctica diària sobretot quan treballo amb els nens i nenes és molt útil i per ells es fa més dinàmic l’aprenentatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada