Cas: QuèQuiComQuanOn
|
||
Síntesi
destacant l’aprenentatge que es pretén
|
||
En aquest cas hi ha dos objectius bàsics en
joc; d'una banda les estudiants pretenen aprendre a dissenyar, desenvolupar,
implementar i avaluar un projecte d'aprenentatge significatiu mediat per les
TIC des d'una perspectiva constructiva i col·laborativa i d'altra banda es
pretén que l'alumne a qui va dirigit el projecte tingui una experiència
positiva d'aprenentatge i millori les seves competències lingüístiques,
emfatitzant l'expressió escrita.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context
General
|
||
Coneixements/ experiència prèvia
|
Estudiant 1: llicenciada en psicologia,
experiència en projectes de reeducació
Estudiant 2: Diplomada en magisteri,
experiència docent en educació primària
Alumne: alumne de 6è de
primària
|
Dificultats en la comprensió i expressió
escrita
Situació familiar inestable
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús
de TIC
|
Estudiant 1: nivell usuari
Estudiant 2: nivell usuari
Alumne: nadiu digital, 11 anys
|
|
Tipus de centre
|
Centre de suport educatiu i reeducacions
|
|
Localització del centre
|
Barcelona,Eixample Esquerra, Barri de Sant Antoni
|
|
Connexió
|
Internet
|
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Aula d’informàtica, casa
|
|
Situació sòcio econòmica de les estudiants i de l'alumne
|
Estudiants: nivell socioeconòmic mitjà
Alumne: nivell
socioeconòmic
mitja-baix
|
Dificultats econòmiques arrel d'una separació dels
pares.
|
Context de
la història o cas
|
||
Nivell de les estudiant i de l'alumne
|
Estudiant 1: Estudiant de psicopedagogia 4t semestre
Estudiant 2: Estudiant de psicopedagogia
4t semestre
Alumne: alumne de 6è de
primària
|
Escolaritzat al centre: Salesianes Sepúlveda, barri de Sant Antoni
|
Àrea /
Assignatura
|
Estudiants: Noves Tecnologies de la informació
i comunicació aplicades a l'educació
Alumne: Àrea de llengua
|
|
Fites en la
història
|
||
Activitats planificades a la sessió o
unitat
|
Estudiants: crear constructiva i col·laborativament
una experiència d'aprenentatge significatiu a partir d'un problema
Alumne:Creació d'un blog de notícies on
l'alumne utilitzi l'expressió escrita com a eina de comunicació real
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Estudiants: aprendre a dissenyar,
desenvolupar, implementar i avaluar una experiència d'aprenentatge significatiu
a partir d'un problema
Alumne: millorar les competències de
l'àmbit lingüístic, mostrar interès i motivació per seguir aprenent
|
|
Tipus d’activitat
|
Ús i aplicació de les TIC en l'àmbit
educatiu
|
|
Activitats
de la història o cas
|
||
Tecnologies utilitzades
|
Estudiants: ordinador portàtil i mòbil.
Alumne: Ordinador del centre, gravadora
de sons, pàgines web, Word, Blog
|
Programes/Plataformes: Word, oppen
office, excel, google docs, wikispaces, espai virtual de l'assignatura,
cmaptools, Blog, slideshare
|
Raó per la qual la fa servir
|
Actuen com a eines de la ment; eines
mediadores de l'aprenentatge
|
|
Naturalesa de las activitats (tasques
cognitives a realitzar)
|
Estudiants: anàlitzar
i reflexionar sobre situacions d'E/A significatives i constructives amb base
TIC. Anàlisi del propi aprenentatge
Alumne: Reflexionar
sobre l'ús de llengua i sobre la pròpia manera d'expressar-se. Anàlisi del
propi aprenentatge
|
|
Dificultats trobades
|
-Temporització: la
principal dificultat ha estat el temps destinat a la implementació de la
unitat. La temporització establerta a la fitxa de disseny ha hagut de
modificar-se constnatment arrel de diversos problemes externs al projecte:
-La situació familiar
de l'alumne ha requerit destinar alguna de treball estipulada al projecte a treballar
altres aspectes urgents relacionats amb el seu estat emocional.
-Una de les activitats
proposades es portava terme durant un partit de futbol a l’escola de
l'alumne; a causa del mal temps es va haver d'aplaçar.
|
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
Estudiants: col·laboració del consultor
així com de la resta d'alumnes de l'assignatura a partir de les
preguntes/respostes, comparticions i comentaris a l'espai virtual de
l'assignatura.
Col·laboració dels pares, ajudant a
l'alumne amb les gravacions del partit i en la visita a webs de notícies
|
|
Rol de les estudiants
|
Inicialment: dissenyar, desenvolupar
implementar i avaluar el projecte:
Fase d'implementació:guiar l'aprenentatge
de l'alumne, orientar, ajudar a buscar solucions, motivar, proposar les activitats estructurades i
fomentar la reflexió sobre el propi aprenentatge
Sempre: comunicar, col·laborar i
participar activament en la construcció d'E-A.
|
|
Rol de l'alumne
|
Protagonista del seu propi procés
d'aprenentatge; explorador de solucions al problema, investigador,
descobridor de conceptes i relacions, periodista, comunicador...
|
|
Resultats
|
||
Observacions
|
Estudiants: la implicació i treball col·laboratiu
de les estudiants ha estat la base de tot el procés des del inici
Alumne: l'alumne ha participat activament
en tot moment i ha mostrat interès per a dur a terme totes les activitats
plantejades. Fins i tot es planteja seguir utilitzant el Blog creat.
|
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Estudiants: -Qüestionari d'autoavalució
-Avaluació externa d'un altre estudiant
-Avaluació del consultor
-Blog: portafolis d'aprenentatge
-Wikispaces: documentació del procés
Alumne:
-Avaluació inicial: coneixements
previs
-Avaluació continuada:
-Avaluació final:
|
En forma de pluja d'idees
Reflexió sobre el propi aprenentatge
Rúbriques d'avaluació de cada sessió
Redacció de la notícia i creació del Blog
|
Lliçó apresa pel professor
|
La construcció d'aprenentatge significatiu
és procés que requereix la implicació activa i constant de tots els agents que
hi estan implicats. La col·laboració i la comunicació estan a la base
d'aquest procés.
|
|
Història complerta
|
Entrevistadora: gràcies per
dedicar-me aquesta estona a respondre les meves preguntes.
Alumnes: de res!
Entrevistadora: Mirant la
fitxa de disseny veig que heu fet el projecte en parelles, ha estat una bona
experiència?
Alumne 1: si,
l’experiència ha estat molt enriquidora. Hem tingut molta feina i sempre hem
hagut de tenir molta comunicació però això ha fet que, en primer lloc,
utilitzessim les TIC per treballar a diari i poder portar al dia tot el que
anavem fent i, a part, també calia una organització molt pautada per què tot
el projecte sortis bé.
Alunme 2: totalment d'acord!
Entrevistadora: Quines són
les principals dificultats que heu trobat?
Alumne 2: Les dificultats que hem tingut
per a dur a terme el projecte ha estat el fet d’haver de modificar els dies
de les sessions perquè el nen duia massa feina de l’escola o bé venia amb un
estat d’ànim baix per problemes a casa
Entrevistador: Creieu que
heu assolit l'objectiu de l'assignatura?
Alumne 1 : Si crec que les dues hem assolit l’objectiu. Hem
aprés a dissenyar situacions d’aprenentatge mediades per eines tecnològiques
que potencien l’aprenentatge significatiu i el canvi conceptual i a més, hem
aprés com aplicar les TIC en les
situacions d’E-A.
Entrevistadora: En relació a
l'aprenentatge de l'alumne; creieu que el projecte ha sigut profitós per al
seu aprenentatge?
Alumne
2: El projecte si que ha estat profitós per al seu
aprenentatge ja que poc a poc va millorant en la redacció i expressió
escrita. La creació del blog va ser un gran encert i intentarem que segueixi
publicant notícies que escrigui.
Entrevistadora: Quines TIC
aplicades a l'educació heu utilitzat? Les utilitzaríeu en la vostra pràctica
diària?
Alumne 1: hem utilitzat el word, el blog, el moviemaker per
preparar les notícies i compartir-les. A totes les sessions hem tingut
connexió a internet.
Alumne 2: Si que les utilitzaria en la meva pràctica diària
sobretot quan treballo amb els nens i nenes és molt útil i per ells es fa més
dinàmic l’aprenentatge.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada