diumenge, 11 de gener del 2015

Activitat 4: Síntesi, conclusions i autoavaluació del projecte

Avaluació tecnològica i processual

Avaluació tecnològica
Les noves tecnologies són l'eix vertebral del projecte; tenen un pes important tan en els continguts com en la metodologia; exerceixen de mediadores de coneixement i potencien el diàleg i la reflexió . Des de la primera sessió, Internet i el processador de textos de Word han influenciat el context d'aprenentatge; el mòbil i la gravadora de so també han estat necessàries; totes aquestes eines han estat bàsiques per a construir el procés i la reflexió del nostre propi aprenentatge i del de l'alumne. L'ús de les tecnologies també ha estat decisiu per a la coordinació i organització entre els agents implicats. Per fer-ho hem utilitzat diferents estratègies que inclouen l'ús d'Open Office, CMaptools, google drive, wiki, correu electrònic, aplicacions de missatgeria instantània i el programa Skype. Hem utilitzat les TiC com a eina d'aprenentatge individual, centrat en l'alumne i alhora com a eina de creació conjunta de coneixement (grupal); tenint en compte l'alumne i les mateixes estudiants (nosaltres). En tot el procés hem apostat per l'ús del diàleg i l'argumentació com a eina bàsica per a l'ampliació cognitiva. La intenció ha estat doncs fomentar l'aprenentatge significatiu i la construcció de coneixement mitjançant la tecnologia; tal i com afirma Jonassen (2002), la tecnologia ha de servir per a potenciar la ment, donar suport a l'aprenentatge significatiu i alhora per a fomentar la reflexió i el pensament crític sobre allò que es vol aprendre; sobre allò que es vol portar a terme per a solucionar el problema significatiu.

«En lugar de usar el poder de la tecnología de los computadores para difundir información, estos deben usarse, en todas las áreas de estudio, como herramientas para hacer que los estudiantes participen en el pensamiento reflexivo y crítico acerca de las ideas que están estudiando. La utilización de computadores como Herramientas de la Mente, a través del empleo de aplicaciones de software como formalismos [protocolos] de representación del conocimiento, facilitará la producción de sentido, de manera más ágil y completa que como lo hace la instrucción mediante computadores de que se dispone ahora.»
(Font: http://www.eduteka.org/modulos.php?catx=9&idSubX=272&ida=78&art=1 )

Avaluació Processual:
A continuació i entenent l'avaluació des d'una perspectiva constructivista, fem una valoració general del disseny, el desenvolupament, implementació i avaluació del projecte;

a) Avaluació del disseny: la fitxa de disseny ha servit de base inicial i guia per a la implementació. Alhora, en tot moment hem tingut clar que és orientativa, flexible i està subjecte a canvis; en aquesta línia cal dir que hem respectat els continguts i hem desenvolupat les activitats en base a aquesta; alhora cal esmentar que hem modificat la seqüenciació de les activitats; hem realitzat 4 sessions, i la temporització de les activitats; les dates i la duració han estat modificades, concretament les dues últimes sessions la 4 i la 5 s'han convertit en una única sessió de 2 hores. Els canvis del disseny inicial s'han efectuat amb l'objectiu d'adaptar-se a les necessitats educatives i organitzatives de l'alumne Per acabar, pensem que el fet de partir d'una fitxa de disseny amb un grau elevat de concreció ha facilitat el treball posterior, l'avaluació és positiva.

b) Avaluació del desenvolupament: Les activitats proposades han despertat la motivació de l'alumne i s'han portat a terme tal i com estaven plantejades; l'alumne ha participat activament en la construcció de l'aprenentatge i podem afirmar que s'ha produït un canvi conceptual; al finalitzar el projecte l'alumne entén i aplica l'estructura del text informatiu i reflexiona sobre la coherència textual; el fet gravar el text escrit li permet analitzar allò que s'entén o allò que cal modificar d'una manera que ell descriu com «divertida», és precisament aquest interès per la descoberta de noves eines d'aprenentatge allò que li permet construir l'aprenentatge significatiu.

c) Avaluació de la implementació del projecte: considerem que després de la realització de les activitats, l'alumne ha assolit els objectius inicials proposats a la fitxa de disseny; mostra interès i motivació per a seguir redactant notícies al blog; ell mateix explicita que el vol seguir fent servir. Alhora d'escriure una notícia segueix l'estructura treballada i finalment en revisa la coherència utilitzant la tècnica de gravació del text escrit. L'ortografia és un aspecte que cal seguir treballant de manera constant i a llarg termini. Aquestes conclusions s'extreuen a partir de la observació documentada en les rúbriques d'avaluació.


d) Avaluació de l’avaluació del projecte: El registre dels diferents moments d'avaluació del procés han permès fer el seguiment dels aprenentatges que s'han anat assolint així com de les mancances o dificultats que han sorgit. Alhora cal destacar el rol de l'autoavaluació enfocada des de la reflexió sobre el propi procés d'aprenentatge, fomentant la participació conscient i activa i el rol de protagonista i creador de l'alumne.

A mode de síntesi, cal destacar que l'avaluació general és molt positiva, en concret,  estem satisfetes del interès de l'alumne per a resoldre el «problema» plantejat i de la bona acollida de les activitats proposades. Com aspecte negatiu destaquem sobretot la temporització; considerem que el temps, molt limitat, a causa de les circumstàncies de l’alumne i les estudiants ha obligat a limitar el contingut i la implementació de les activitats, tot i així, ens plantegem seguir implementant les activitats més enllà de la PAC ja que el subjecte s’ha mostrat molt participatiu a seguir escrivint notícies per compartir-les al bloc.

 Conclusions

Durant aquest mes hem treballat intensivament per a portar a terme aquest projecte, complir amb els terminis indicats i alhora per intentar emmarcar aquesta experiència en un context veritablement constructivista on els tres agents principalment implicats respectin els principis d'aquest model. D'aquesta manera, podem afirmar que durant tot el procés hem actuat i participat activa, col·laborativa, reflexiva i intencionadament, partint de la situació o problema inicial que es volia solucionar. Ens ha calgut buscar estratègies per a trobar solucions als principals obstacles que hem anat trobant;
-Temporalització: sens dubte, el temps ha estat el principal: hem dissenyat unes activitats que intenten donar resposta i ser coherents amb els objectius inicials d'aprenentatge en un temps molt limitat; hem hagut d'adaptar aquest projecte a la nostra situació personal i a la de l'alumne; si ve és cert que teòricament pensàvem que podríem finalitzar la implementació a principis de desembre, a la pràctica real hem anat endarrerides. Ha calgut adaptar-se a les necessitats i en definitiva a la realitat; així hem vist com el partit de futbol necessari per la sessió número 3 s'aplacava a causa del mal temps i per tant el nostre projecte s'allargava gairebé dues setmanes més dificultant el fet de poder dedicar el temps necessari per a la 4 i la 5 sessió. Tot i tenint en compte aquestes circumstàncies pensem que és important seguir dedicant més temps al projecte dissenyat, més enllà d'aquesta PAC, creiem que hem iniciat un procés d'aprenentatge que cal que segueixi el seu curs; el blog, el treball de coherència i ortografia es seguirà treballant amb l'alumne de forma regular i continuada.

-La coordinació/col.laboració a distància: aquesta PAC ha suposat un esforç extra en termes de coordinació i treball col·laboratiu; en totes les fases del desenvolupament hem utilitzat intensivament les TIC, aspecte que ens ha permès fer el treball però alhora ha augmentat el nivell de dedicació i dificultat; el fet d'utilitzar múltiples recursos que sovint no coneixíem prou bé (la wiki, el googledocs....) a nivell tècnic ha estat un obstacle que definitivament hem superat; preguntant, provant, descobrint hem entès allò que al principi semblava impossible, en aquest sentint recuperem allò de «learning by doing o fer per aprendre.»

En tot cas, cal mencionar que aquesta PAC ha suposat una experiència real d'aprenentatge significatiu; les TIC, com a mediadores d'aprenentatge han incentivat l'activitat mental constructiva contribuint en la creació de les pròpies representacions mentals per ampliar la comprensió de la realitat.

 Conclusions Personals

Al llarg d’aquesta activitat 4 he assolit un canvi conceptual mediat per les TIC. En primer lloc el treball col·laboratiu, en aquest cas en parelles, ha fet molt necessari l’ús de les TICs ja que en tot moment era necessari el contacte amb la Nai per resoldre dubtes, preparar totes les activitats i explicar-li les sessions. El fet de treballar en parelles fa que des del inici de la PAC les dues haguem agafat un compromís real ja que sinó hagués estat impossible poder dur-ho a terme de manera col·laborativa i correcte, per tant les TIC han estat molt útils per mantenir el contacte però si no hi hagués hagut un compromís humà el treball no s’hauria pogut realitzar.
La construcció del mapa conceptual creat amb el CmapsTools ha servit per organitzar els coneixements personals de cada una i aprendre a relacionar el conceptes i així arribar al canvi conceptual.

Per altra banda, puc dir que s’ha produït un canvi cognitiu a partir de la teoria de l’assignatura i la pràctica duta a terme, he aprés (i he millorat) a dissenyar, realitzar,analitzar i avaluar  situacions d’E-A amb l’ús de les TIC i des d’una perspectiva constructivista.

Personalment, m’ha resultat un treball molt interessant tot i que m’ha suposat molta dedicació i, per motius laborals i de temps del subjecte hem anat una mica agobiades. L’ús de noves plataformes TIC que no coneixia m’ha servit per aprendre i conèixer eines que podré aplicar amb els meus alumnes.

Reflexió d’autoavaluació de l’activitat i del seguiment de l’avaluació continuada global

 Autoavaluació de l'activitat:

Des de la meva opinió crec que he assolit els objectius que es demanaven en aquesta activitat 4: dissenyar, implementar , analitzar i avaluar un projecte basat en l’aprenentatge significatiu i que ha permès crear models mentals tant al subjectes com a les psicopedagogues.
El fet de tenir un subjecte real amb qui dur a terme aquest projecte ha estat molt enriquidor ja que permet veure i analitzar d’una manera més directa i real tot allò que ens expliquen o llegim. També el fet de que la implementació del projecte serveixi per reforçar i millorar les seves necessitats educatives és molt positiu. L’ús mediador de les TIC ha estat fonamental per poder-lo dur a terme i les psicopedagogues han estat important per que han acompanyat al subjecte en el seu procés d’aprenentatge i han fet escolta activa de tot el que l’alumne volia compartir.
He trobat molt interessant en aquesta Activitat 4 que es pogués treballar de forma col·laborativa, en parelles. Si que és cert que ha d’haver molt compromís per part dels dos membres i que la comunicació ha de ser molt fluïda, però tot i això crec que hem treballat molt bé les dues i ens hem implicat en el treball.
Pel que fa a l’organització de l’activitat, he trobat que hi havia masses coses a fer i masses plataformes a utilitzar. Hi ha hagut moments que m’ha costat organitzar-me i m’he sentit sobrepassada pel volum de feina que teniem.

 Autoavaluació de l'avaluació continuada global
En l'avaluació continuada global, crec que durant aquesta assignatura, he experimentat un canvi conceptual. A dia d’avui si que canviaria alguna de les respostes donades a l’avaluació inicial. Crec que he aprés i he assolit els objectius que es demanaven a l’assignatura.
Pel que fa a les TIC en l’educació he aprés a utilitzar el wiki i el blog, que abans de l’assignatura no les havia fet servir. En el cas del CmapTools, ja l’havia utiltizat quan estudiava psicologia però m’ha servit per saber més, ho trobo una eina molt útil per la creació dels mapes i a més es un programari fàcil de fer servir. El fet de crear mapes conceptuals i permet veure l’evolució des del principi de l’assignatura a ara, una reestructuració i ampliació dels conceptes.
He trobat molt interessant i que seguiré utilitzant en un futur el fet de treballar a partir del model de Toulmin ja que serveix per argumentar d’una manera molt clara qualsevol concepte que es planteji.

En conclusió, després de realitzar totes les activitats que es proposaven en l’assignatura i de treballar tots els material jo crec que he assolit un canvi conceptual  i que a més he assolit els objectius que es demanaven a principi del semestre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada