Avaluació
tecnològica i processual
Avaluació tecnològica
Les noves
tecnologies són l'eix vertebral del projecte; tenen un pes important tan en els
continguts com en la metodologia; exerceixen de mediadores de coneixement i
potencien el diàleg i la reflexió . Des de la primera sessió, Internet i el
processador de textos de Word han influenciat el context d'aprenentatge; el
mòbil i la gravadora de so també han estat necessàries; totes aquestes eines
han estat bàsiques per a construir el procés i la reflexió del nostre propi
aprenentatge i del de l'alumne. L'ús de les tecnologies també ha estat decisiu
per a la coordinació i organització entre els agents implicats. Per fer-ho hem
utilitzat diferents estratègies que inclouen l'ús d'Open Office, CMaptools,
google drive, wiki, correu electrònic, aplicacions de missatgeria instantània i
el programa Skype. Hem utilitzat les TiC com a eina d'aprenentatge individual,
centrat en l'alumne i alhora com a eina de creació conjunta de coneixement
(grupal); tenint en compte l'alumne i les mateixes estudiants (nosaltres). En
tot el procés hem apostat per l'ús del diàleg i l'argumentació com a eina
bàsica per a l'ampliació cognitiva. La intenció ha estat doncs fomentar
l'aprenentatge significatiu i la construcció de coneixement mitjançant la
tecnologia; tal i com afirma Jonassen (2002), la tecnologia ha de servir
per a potenciar la ment, donar suport a l'aprenentatge significatiu i alhora
per a fomentar la reflexió i el pensament crític sobre allò que es vol
aprendre; sobre allò que es vol portar a terme per a solucionar el problema
significatiu.
«En lugar de
usar el poder de la tecnología de los computadores para difundir información,
estos deben usarse, en todas las áreas de estudio, como herramientas para hacer
que los estudiantes participen en el pensamiento reflexivo y crítico acerca de
las ideas que están estudiando. La utilización de computadores como
Herramientas de la Mente, a través del empleo de aplicaciones de software como
formalismos [protocolos] de representación del conocimiento, facilitará la
producción de sentido, de manera más ágil y completa que como lo hace la
instrucción mediante computadores de que se dispone ahora.»
(Font:
http://www.eduteka.org/modulos.php?catx=9&idSubX=272&ida=78&art=1 )
Avaluació Processual:
A
continuació i entenent l'avaluació des d'una perspectiva constructivista, fem
una valoració general del disseny, el desenvolupament, implementació i
avaluació del projecte;
a) Avaluació del disseny: la fitxa de disseny ha servit de
base inicial i guia per a la implementació. Alhora, en tot moment hem tingut
clar que és orientativa, flexible i està subjecte a canvis; en aquesta línia
cal dir que hem respectat els continguts i hem desenvolupat les activitats en
base a aquesta; alhora cal esmentar que hem modificat la seqüenciació de les
activitats; hem realitzat 4 sessions, i la temporització de les activitats; les
dates i la duració han estat modificades, concretament les dues últimes
sessions la 4 i la 5 s'han convertit en una única sessió de 2 hores. Els canvis
del disseny inicial s'han efectuat amb l'objectiu d'adaptar-se a les
necessitats educatives i organitzatives de l'alumne Per acabar, pensem que el
fet de partir d'una fitxa de disseny amb un grau elevat de concreció ha
facilitat el treball posterior, l'avaluació és positiva.
b) Avaluació del desenvolupament: Les activitats proposades han
despertat la motivació de l'alumne i s'han portat a terme tal i com estaven
plantejades; l'alumne ha participat activament en la construcció de
l'aprenentatge i podem afirmar que s'ha produït un canvi conceptual; al
finalitzar el projecte l'alumne entén i aplica l'estructura del text informatiu
i reflexiona sobre la coherència textual; el fet gravar el text escrit li
permet analitzar allò que s'entén o allò que cal modificar d'una manera que ell
descriu com «divertida», és precisament aquest interès per la descoberta de
noves eines d'aprenentatge allò que li permet construir l'aprenentatge
significatiu.
c) Avaluació de la implementació del
projecte: considerem
que després de la realització de les activitats, l'alumne ha assolit els
objectius inicials proposats a la fitxa de disseny; mostra interès i motivació
per a seguir redactant notícies al blog; ell mateix explicita que el vol seguir
fent servir. Alhora d'escriure una notícia segueix l'estructura treballada i
finalment en revisa la coherència utilitzant la tècnica de gravació del text
escrit. L'ortografia és un aspecte que cal seguir treballant de manera constant
i a llarg termini. Aquestes conclusions s'extreuen a partir de la observació
documentada en les rúbriques d'avaluació.
d)
Avaluació de l’avaluació del projecte: El
registre dels diferents moments d'avaluació del procés han permès fer el
seguiment dels aprenentatges que s'han anat assolint així com de les mancances
o dificultats que han sorgit. Alhora cal destacar el rol de l'autoavaluació
enfocada des de la reflexió sobre el propi procés d'aprenentatge, fomentant la
participació conscient i activa i el rol de protagonista i creador de l'alumne.
A
mode de síntesi, cal destacar que l'avaluació general és molt positiva, en
concret, estem satisfetes del interès de
l'alumne per a resoldre el «problema» plantejat i de la bona acollida de les
activitats proposades. Com aspecte negatiu destaquem sobretot la temporització;
considerem que el temps, molt limitat, a causa de les circumstàncies de
l’alumne i les estudiants ha obligat a limitar el contingut i la implementació
de les activitats, tot i així, ens plantegem seguir implementant les activitats
més enllà de la PAC ja que el subjecte s’ha mostrat molt participatiu a seguir escrivint
notícies per compartir-les al bloc.
Conclusions
Durant
aquest mes hem treballat intensivament per a portar a terme aquest projecte,
complir amb els terminis indicats i alhora per intentar emmarcar aquesta
experiència en un context veritablement constructivista on els tres agents
principalment implicats respectin els principis d'aquest model. D'aquesta
manera, podem afirmar que durant tot el procés hem actuat i participat activa,
col·laborativa, reflexiva i intencionadament, partint de la situació o problema
inicial que es volia solucionar. Ens ha calgut buscar estratègies per a trobar
solucions als principals obstacles que hem anat trobant;
-Temporalització: sens dubte, el temps
ha estat el principal: hem dissenyat unes activitats que intenten donar
resposta i ser coherents amb els objectius inicials d'aprenentatge en un temps
molt limitat; hem hagut d'adaptar aquest projecte a la nostra situació personal
i a la de l'alumne; si ve és cert que teòricament pensàvem que podríem
finalitzar la implementació a principis de desembre, a la pràctica real hem
anat endarrerides. Ha calgut adaptar-se a les necessitats i en definitiva a la
realitat; així hem vist com el partit de futbol necessari per la sessió número
3 s'aplacava a causa del mal temps i per tant el nostre projecte s'allargava
gairebé dues setmanes més dificultant el fet de poder dedicar el temps
necessari per a la 4 i la 5 sessió. Tot i tenint en compte aquestes
circumstàncies pensem que és important seguir dedicant més temps al projecte
dissenyat, més enllà d'aquesta PAC, creiem que hem iniciat un procés
d'aprenentatge que cal que segueixi el seu curs; el blog, el treball de
coherència i ortografia es seguirà treballant amb l'alumne de forma regular i
continuada.
-La coordinació/col.laboració a distància: aquesta PAC ha suposat un esforç
extra en termes de coordinació i treball col·laboratiu; en totes les fases del
desenvolupament hem utilitzat intensivament les TIC, aspecte que ens ha permès
fer el treball però alhora ha augmentat el nivell de dedicació i dificultat; el
fet d'utilitzar múltiples recursos que sovint no coneixíem prou bé (la wiki, el
googledocs....) a nivell tècnic ha estat un obstacle que definitivament hem
superat; preguntant, provant, descobrint hem entès allò que al principi semblava
impossible, en aquest sentint recuperem allò de «learning by doing o fer per
aprendre.»
En tot cas, cal mencionar que
aquesta PAC ha suposat una experiència real d'aprenentatge significatiu; les
TIC, com a mediadores d'aprenentatge han incentivat l'activitat mental
constructiva contribuint en la creació de les pròpies representacions mentals
per ampliar la comprensió de la realitat.
Conclusions Personals
Al llarg d’aquesta activitat
4 he assolit un canvi conceptual mediat per les TIC. En primer lloc el treball
col·laboratiu, en aquest cas en parelles, ha fet molt necessari l’ús de les
TICs ja que en tot moment era necessari el contacte amb la Nai per resoldre
dubtes, preparar totes les activitats i explicar-li les sessions. El fet de
treballar en parelles fa que des del inici de la PAC les dues haguem agafat un
compromís real ja que sinó hagués estat impossible poder dur-ho a terme de
manera col·laborativa i correcte, per tant les TIC han estat molt útils per
mantenir el contacte però si no hi hagués hagut un compromís humà el treball no
s’hauria pogut realitzar.
La construcció del mapa
conceptual creat amb el CmapsTools ha servit per organitzar els coneixements
personals de cada una i aprendre a relacionar el conceptes i així arribar al
canvi conceptual.
Per altra banda, puc dir que
s’ha produït un canvi cognitiu a partir de la teoria de l’assignatura i la
pràctica duta a terme, he aprés (i he millorat) a dissenyar,
realitzar,analitzar i avaluar situacions
d’E-A amb l’ús de les TIC i des d’una perspectiva constructivista.
Personalment, m’ha resultat
un treball molt interessant tot i que m’ha suposat molta dedicació i, per
motius laborals i de temps del subjecte hem anat una mica agobiades. L’ús de
noves plataformes TIC que no coneixia m’ha servit per aprendre i conèixer eines
que podré aplicar amb els meus alumnes.
Reflexió d’autoavaluació de l’activitat i del seguiment de l’avaluació continuada global
Autoavaluació
de l'activitat:
Des
de la meva opinió crec que he assolit els objectius que es demanaven en aquesta
activitat 4: dissenyar, implementar , analitzar i avaluar un projecte basat en
l’aprenentatge significatiu i que ha permès crear models mentals tant al
subjectes com a les psicopedagogues.
El
fet de tenir un subjecte real amb qui dur a terme aquest projecte ha estat molt
enriquidor ja que permet veure i analitzar d’una manera més directa i real tot
allò que ens expliquen o llegim. També el fet de que la implementació del projecte
serveixi per reforçar i millorar les seves necessitats educatives és molt
positiu. L’ús mediador de les TIC ha estat fonamental per poder-lo dur a terme
i les psicopedagogues han estat important per que han acompanyat al subjecte en
el seu procés d’aprenentatge i han fet escolta activa de tot el que l’alumne
volia compartir.
He
trobat molt interessant en aquesta Activitat 4 que es pogués treballar de forma
col·laborativa, en parelles. Si que és cert que ha d’haver molt compromís per
part dels dos membres i que la comunicació ha de ser molt fluïda, però tot i
això crec que hem treballat molt bé les dues i ens hem implicat en el treball.
Pel
que fa a l’organització de l’activitat, he trobat que hi havia masses coses a
fer i masses plataformes a utilitzar. Hi ha hagut moments que m’ha costat
organitzar-me i m’he sentit sobrepassada pel volum de feina que teniem.
Autoavaluació de l'avaluació
continuada global
En
l'avaluació continuada global, crec que durant aquesta assignatura, he
experimentat un canvi conceptual. A dia d’avui si que canviaria alguna de les
respostes donades a l’avaluació inicial. Crec que he aprés i he assolit els
objectius que es demanaven a l’assignatura.
Pel
que fa a les TIC en l’educació he aprés a utilitzar el wiki i el blog, que abans
de l’assignatura no les havia fet servir. En el cas del CmapTools, ja l’havia
utiltizat quan estudiava psicologia però m’ha servit per saber més, ho trobo
una eina molt útil per la creació dels mapes i a més es un programari fàcil de
fer servir. El fet de crear mapes conceptuals i permet veure l’evolució des del
principi de l’assignatura a ara, una reestructuració i ampliació dels
conceptes.
He
trobat molt interessant i que seguiré utilitzant en un futur el fet de
treballar a partir del model de Toulmin ja que serveix per argumentar d’una
manera molt clara qualsevol concepte que es planteji.
En
conclusió, després de realitzar totes les activitats que es proposaven en
l’assignatura i de treballar tots els material jo crec que he assolit un canvi
conceptual i que a més he assolit els
objectius que es demanaven a principi del semestre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada